حکمت اول (The First Wisdom)

حکمت اول چیه؟! تو اصلا کی هستی که بخوای حکمت رو تعریف بکنی؟! آره، با تو ام نویسنده وبلاگ حکمت اول!

حکمت اول چیه؟! تو اصلا کی هستی که بخوای حکمت رو تعریف بکنی؟! آره، با تو ام نویسنده وبلاگ حکمت اول!

حکمت اول (The First Wisdom)

اگه حوصلشو نداری بیخیالش شو ... وبلاگو نمیگم

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پربیننده ترین مطالب
پیوندهای روزانه

کل از جزء و جزء از کل

مطمئنم که تا حالا همه این مطلب رو چند بار شنیدیم که میگن تو ایران اول یه چیزی میاد بعد فرهنگش میاد. سوالی که بوجود میاد اینه که اگه چیز جدیدی نیاد چطوری فرهنگش رو میشه آورد؟ برای جواب دادن به این سوال مثالی میتونه کمک کنه. مثلا مترو. ما می دونیم وقتی قطار مترو می ایسته باید مسافرا اول صبر کنن که اونایی که داخلن پیاده بشن و بعد اونایی که میخوان سوار شن، سوار بشن. صرف نظر از اینکه چطور باید این فرهنگ رو جا انداخت باید ببینیم که اصلا این فرهنگ چیه؟!!! این فرهنگ چیزی نیست جز یک نوبت بندی قراردادی. یک نوبت بندی ای که چگونگی و نوبت استفاده ی افراد رو برای استفاده از چیزی اولویت بندی و مشخص می کنه. دیگه چه چیزهایی مثل این تو جامعه هست؟

 

در واقع، قرار گرفتن تو صف نون، ایستادن پشت چراغ قرمز (چه برای سوار، چه برای عابر پیاده)، اتوبوس سوار شدن، نوبت از بانک گرفتن، سبقت از سمت راست نگرفتن و ... همه یک فرهنگ بیشتر نیستن. اینا همه همون فرهنگین که ما وقتی داخل قطار مترو داریم به ایستگاه دلخواهمون می رسیم از بقیه توقع داریم که انجامش بدن. میشه این قضیه رو از جهت فرهنگی-اجتماعی بررسیش کرد و وجود یک ایراد بزرگ فرهنگی رو تو ایران ازش نتیجه کرد. ولی جور دیگه ای هم میشه بهش نگاه کرد. اگه یکم دقت کنیم می بینیم که وقتی ما میخواستیم که مثلا فرهنگ مترو سوار شدن رو در اصل نگاه کنیم. از این مثال به یک کل رسیدیم. و بعد از همین کل به جز های دیگه یا مثال های دیگه رسیدیم که مطابق با اون کل بودن. در یک جمع بندی در واقع ما ابتدا کل رو در جزء دیدیم و بعد جزء رو در کل.

 


در واقع «دیدن» چه بخواد با زاویه دید تفاوت پیدا کنه و چه بخواد چیزهای متعددی رو در سیطره ی خودش نگاه داره باید در ابتدا از این قابلیت بهره مند باشه. یعنی یک انسان آگاه و متفکر باید بتونه مسائل مورد توجهش رو از جزء به کل و از کل به جزء ببینه. لزومی نداره که جزء ها بیان بشن ولی باید دیده بشن. در واقع کسی میتونه مسئله یا مطلبی رو بفهمه که هم بتونه از اون مثال یا «جزء» بیاره و هم بتونه اون رو به طور کلی مبسوط کنه. به معنای دیگه فهم عمیق و ژرف وابسته به نگاهیه که همزمان در جزء کل ببینه و در کل جزء.   


  • Reality Dreamer

look

part

view

whole

جزء

نگاه

کلام

نظرات  (۲)

سلام
برایتان موفقیت توام با سر بلندی آرزومندم
درود بر شما 
پاسخ:
سلام
ممنون از شما
  • آناهــیــ ـــتا
  • بنظرم می تونن اینکارو کنن که موقع راه اندازی اون وسیله و حتی قبلترش, یه سری آموزشهارو بذارن نه اینکه بعد از 10 سال راه اندازی مترو تازه یادشون بیوفته و بخوان فرهنگسازی کنن...
    البته باز مترو بهترینشه, فرهنگ استفاده ی مردم از گوشی های نسل جدید و فضای مجازی واقعا فاجعه ی قرنه :|
    پاسخ:
    از نظر دادنتون واقعا ممنونم. ولی اگه بخوام به نظرتون جوابی بدم باید بگم که اگه بخوایم یک فرهنگ رو مثل همین مثال جا بندازیم باید اصل فرهنگ رو جا بندازیم. در واقع اگه ما بتونیم فرهنگ پشت چراغ قرمز ایستادن رو جا بندازیم فرهنگ سوار شدن به قطار مترو هم جا می افته. اصل این فرهنگ به اونجایی بر میگرده که همه ی ما درک درستی از رعایت و انجام این جور قواعد و قانون ها داشته باشیم. یعنی بتونیم درک کنیم که چرا باید اول مسافرین پیاده شوند و بعد سوار شوند. این چرا مطلقا در اول بودن نمی گنجه. بلکه در ترتیب می گنجه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی